בין השאלות הנפוצות ביותר שאנחנו נשאלים יש שאלה אחת מאוד ספציפית: מהו מיתוג? מה זה כולל וכמובן כמה זה עולה?
הרבה פעמים אנחנו גם מקבלים שאלות כמו "כמה עולה לוגו? אבל אנחנו צריכים גם כרטיסי ביקור ודף לוגו למסמכים וכמובן מעטפות..."
אז למה לא לקרוא לילד בשמו? "כמה עולה לבצע תהליך מיתוג ועיצוב תדמית חברה?" וזו הסיבה שהיה חשוב לנו לכתוב את הפוסט הזה כדי שיהיה ברור מה זה מה.
ההגדרה המילונית של מיתוג הינה:
איפיון בולט ומבדל מאחרים של חברה, אדם, מוסד וכד'. למשל באמצעות שם, לוגו, שפה חזותית וטקסטואלית וכד'
זה הגדרה שהיא קצת באוויר, לכן אנחנו נעדיף את מה שאמר מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס:
המותג שלך זה מה שאנשים אומרים עליך כשאתה לא נמצא בחדר.
זה די מסכם את המושג מותג בצורה מעולה. איך אנשים תופסים את מה שאתה מייצג באמת.
אז בואו נתחיל לחפור קצת יותר עמוק...
מהו מיתוג?
מיתוג הוא לא רק עיצוב לוגו. אין דרך לעצב לוגו יפה ככל שיהיה ולהכריז עליו כמיתוג. זה פשוט לא נכון.
הלוגו שלכם הוא חלק מהתדמית של המותג. אבל זה לא המותג עצמו. גם אי אפשר לעצב את הלוגו, הניירת וכרטיסי ביקור ולקרוא לזה מיתוג. כל זה הוא חלק מהתדמית של המותג. חלק חשוב אך לא עיקרי.
מיתוג הוא איך אנשים רואים ותופסים את החברה שלכם. זה גם איך הבעלים של החברה והעובדים רואים ותופסים את החברה והערכים שלה. זה ה-"מה" ה-"איך" וה-"למה" של החברה.
זה לא העיצוב של הלוגו, הניירת והאתר שלכם. כל זה חלק מהתדמית מותג. זה יותר מה חברה שלכם יכולה להציע מעבר לעיצוב של התדמית שלה. זה נוגע בקהל שבא במגע עם המותג בכל מיני נקודות מגע, ובכל נקודת מגע כזו הוא צריך לזהות את המותג והערכים אותו המותג מנכס לעצמו ורוצה לשדר לקהל היעד שלו.
מעצב לא יכול לעצב מותג. הוא יכול לעצב תדמית חברה ולוגו שבעצם ישקפו בצורה הנכונה ביותר את המותג והחברה לקהל.
המותג יכול להיות מתואר כחברה, שירות, מוצר או אדם שיש לו קול ואישיות משל עצמם.
המיתוג עצמו מגיע מתוך החברה. ונגזר מאסטרטגיית המותג של החברה.
- מהם ערכי היסוד של המותג?
- מה החברה מייצגת?
- מה הופך את החברה לייחדית?
- מה נקודת המכירה הייחודית שלה?
- מיהו קהל היעד אליו המותג פונה?
שאלות כאלה זה הבסיס לאסטרטגיית המותג וצריכות להישאל בתחילת תהליך המיתוג. המעצב בונה את הבסיס הויזואלי של המותג על בסיס השאלות האלה ובא בעצם ליישם בתדמית החברה הויזיאלית את התשובות לשאלות הנ"ל.
אנשים רבים, כולל מעצבים גרפיים רבים, חושבים שבזה שמעצבים לוגו, ניירת, מגדירים צבעוניות, גופנים, אלמנטים גרפיים ועוד הם סיימו את תפקידם. אך מעצב שניגש לעבודת מיתוג בצורה נכונה, בעצם יוצר מארג חזק בין הערכים של החברה והדברים שהיא רוצה לשדר לקהל היעד שלה בתוך העיצוב של תדמית המותג. אנחנו לא רק יוצרים מבחר של עיצובים יפים ואז קוראים להם פרוייקט מיתוג. מקצוענים אמיתיים לוקחים את הרעיונות והערכים של המותג מהלקוחות שלהם ומפיחים בהם חיים בצורה הנכונה ביותר. הרבה פעמים התהליך של המיתוג בעצם מחדד ומדייק את האסטרטגיה המקורית של החברה.
מקצועני מיתוג לא רק שמים צבעים יפים עם עיצוב שנראה יפה, אלא הם יוצרים מערכת של תדמית לחברה שמציגה מה הערכים שלה ומה האמונות שלה.
למה מותגים שוכרים שירותים של מעצבים גרפיים?
המותגים שוכרים מעצבים גרפיים כדי להגדיר או לחדד את הזהות הויזואלית שלהם. כשחברה עושה מיתוג מחדש, אז כל מה שהיה לפני ברוב המקרים נזנח ומיוצר מחדש. אבל בהרבה מקרים לחברה יש כבר מערכת של זהות ויזואלית וגרפית, ואז או שעושים למערכת הזאת מתיחת פנים קלה, או שעובדים אך ורק לפי מה שהמערכת הקיימת מגדירה כשימושים מותרים ומהם השימושים האסורים.
במקרים כאלה החברה מעצבת ספר מותג שבעצם מנחיל את כל הערכים שלו ומה מותר לעשות עם המותג ומה אסור וכמובן איך משתמשים בלוגו, ברקעים, בפונטים, בצבעים, באלמנטים הגרפיים ועוד. כלומר למעצב חדש שמגיע לעבוד עם החברה, הספר מותג של אותה חברה הופך להיות המדריך והמנחה לגבי מה עושים ומה לא עושים. מעצב שלא מבין איך לשמור על המגבלות של ספר המותג בעצם פוגע בתדמית החברה ומכניס מסרים שונים ממה שהתכוונו אליהם ואולי אפילו מסרים סותרים.
כמובן שלא לכל חברה יש את התקציב הנדרש כדי לייצר לעצמה את הספר מותג. לכן הפתרון הזול ואולי הפשוט יותר זה לעבוד עם אותו המעצב שיצר את הזהות הויזואלית של החברה שלכם ובעצם מכיר את כל התהליך והערכים של החברה שלכם. דבר זה בעצם יוצר מצב שהמעצב שעובד איתכם הוא הספר המותג המהלך שלכם. כמובן במקרים שהחברה היא חברה גדולה ובאה במגע עם הרבה צוותים שכל אחד עוסק בנושא אחר. חייבים את הספר מוצג כדי שכולם ישמרו על הכללים והשפה האחידה לגבי השימוש בזהות הויזואלית של המותג. כי שפה אחידה זה המפתח למיתוג חזק ונכון לאורך זמן.
קיימים ברשת האינטרנט הרבה מאוד דוגמאות טובות ומוצלחות של ספרי מותג. בניהם אנחנו אוהבים לציין את הספרים של סקייפ, FINA, הטכניון, וולמארט ויש עוד המון.
דוגמאות לפריטים אותם צריך לייצר כחלק מהתהליך של יצירת מיתוג חדש לחברה כדוגמת adidas:
- עיצוב הלוגו (הסמל והאלמנט המרכזי מאחורי הזהות והמותג)
- עיצוב ניירת (כולל כרטיסי ביקור, מעטפות דואר, נייר מכתבים, נייר ממו ועוד)
- חומרים שיווקיים (פליירים, ברושורים, קטלוגים, אתר אינטרנט ועוד)
- עיצוב מוצרים ועיצוב אריזות (מוצרים הנמכרים באריזות שבהם רואים אותם בנקודות המכירה)
- עיצוב הלבוש (הלבוש אותו לובשים העובדים בכל נקודות המכירה או שנמכרים כחלק מאסטרטגיית המותג)
- עיצוב פנים וחוץ וגרפיקה בנקודות המכירה (עיצוב החנויות וחללי העבודה מבחוץ ומבפנים)
- עיצוב אי-מיילים (עיצוב חתימה דיגיטלית של כל עובדי החברה, עיצוב תבנית לניוזלטר, עיצוב תבנית למיילים של עובדים בתוך החברה וכו')
- פרסומות בטלויזיה (הזהות הויזואלית והאלמנטים בהפקת הטלויזיה והפרסומות חייבת לדבר בצורה זהה למותג עצמו)
- כל קשר אחר עם קהל היעד והלקוחות.
כל הפריטים הרשומים למעלה ועוד ועוד הם שיוצרים יחד את הזהות הויזואלית של המותג.
עיצוב הלוגו שלכם הוא בעצם התמצית של המיתוג שלכם בסימן מסחרי זכיר וברור, אבל זכרו תמיד, לוגו לבד הוא לא מותג. הוא רק מייצג את המותג ואת ערכיו.
כמה חשוב המיתוג?
אם תסתכלו על כל המותגים הגדולים בעולם, תראו בקלות שהושקעה מחשבה רבה במיתוג שלהם וזה בכלל לא מקרי שהם כל כך מצליחים. מיתוג הוא רכיב מאוד חשוב בכל עסק. וכל עסק צריך לקחת בחשבון את המיתוג שלו כחלק מהאסטרטגיה השיווקית שלו. אנחנו אומרים תמיד ללקוחותינו שצריך לראות את ההוצאות על עיצוב לא כהוצאה, אלא כהשקעה! כי בהרבה מקרים אנשים שפותחים חברה אומרים לעצמם אני לא אבזבז סכום מסוים על מיתוג החברה שלי, כי זה לא שווה את זה בשלב הזה ואני אעשה משהו בעצמי ואקווה לטוב. אבל גישה זו מאוד מסוכנת ולא נכונה.
היעדר המיתוג פוגע בעסק ולא מאפשר לו להעביר ללקוחותיו הפוטנציאליים את הערכים ומסרים אותם רוצה העסק להעביר. בכל מקרה, תמיד צריך לצאת מנקודת הנחה שיעברו ערכים או מסרים מהעסק החוצה, אבל כשלא הושקעה מחשבה מספקת או לא בוצע תהליך נכון ואמיתי. המסרים שיעברו לקהל יהיו מסרים לא נכונים, מטעים שלרוב יפגעו בחברה ובתדמית שלה. בסופו של יום תדמית לא נכונה שנוצרת לחברה בגלל "החסכון" בשלבים הראשונים, עולה הון כדי לשנות אחר כך.
האם הייתם מבצעים את עבודת תיקון הצנרת בבית לבד? או שהייתם לוקחים מקצוען שיבצע עבורכם את העבודה? זה עובד בדיוק באותה צורה במיתוג וביצירת הזהות והתדמית הויזואלית של החברה או העסק שלכם.
מה שבדרך כלל קורה עם חברות שהשקיעו במיתוג ובתדמית הויזואלית של החברה שלהם מההתחלה, זיהו שההשקעה בזה בשלב הראשוני מאוד עזרה לחברה ויצרה רווח לטווח ארוך הרבה מעבר לעלות הראשונית של תהליך המיתוג עצמו.
תמיד תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: אם יש לי בחירה בין חברה שרואים שהמיתוג שלה נעשה בצורה מקצועית ומשדר מקצועיות לחברה שעשתה את הדברים על הדרך והתדמית שלהם לא נראית מקצועית. ממי הייתם בוחרים לקנות? ועל איזה מותג הייתם סומכים יותר בכל הפרמטרים של העסק? התשובה היא די ברורה לכל.
אבל, אני לא יכול להרשות לעצמי מיתוג מקצועי
השאלה היא האם אתה יכול להרשות לעצמך שלא יהיה לחברה שלך מיתוג מקצועי? נכון, אם תשכרו מקצוען שיעשה לכם את העבודה הדברים יכולים לצאת יקרים. אם זאת, מה שצריך להסתכל עליו זה החזר על ההשקעה. אם תשקיעו 10,000 ש"ח בתהליך מיתוג מלא, אבל זה יעזור לכם ויביא למכירות של 150,000 ש"ח בטווח הארוך, אז ההשקעה היא משתלמת במיוחד.
חברת IC-Design הינה חברה המתמחה ומבצעת תהליכי מיתוג בכל סדרי גודל. לכן תוכלו ליצור איתנו קשר ולהתייעץ בחינם על מה כדאי לכם לעשות ואיך אתם יכולים ליצור לכם מיתוג חזק שירוץ עם החברה שלכם קדימה לאורך שנים רבות. וכמובן יתרום רבות להצלחה של החברה או העסק שלכם.